Pedagogische tik?

logicon_0609_politiewoensdag 04 oktober 2006 19:28

Een tijdje geleden is definitief besloten de pedagogische tik te verbieden. De redenen hiervoor zijn divers. Een rol speelt in ieder geval het feit dat opvoeders soms de grenzen niet meer weten te vinden. Want, wat is pedagogisch, en wat is een tik?

Nu in Arnhem ophef is ontstaan over het optreden van de politie afgelopen weekend, moet ik af en toe denken aan het verbod van Donner op de pedagogische tik, en de redenen daarvoor.
Ik zag gisteren het filmpje van een arrestant die hardhandig door een agent met zijn hoofd tegen een muur werd gezet. Erg bedreigend zag de situatie er voor de agent niet uit, maar ik weet niet wat er werd gezegd of wat eraan vooraf was gegaan.
Het is goed dat burgemeester Krikke dit laat onderzoeken, want ook bij onze politie is natuurlijk het gevaar aanwezig dat er grenzen uit het oog verloren worden. Het blijven mensen.
Professioneel handelen blijft (net als bij opvoeden) prioriteit. Je hebt als politieagent een voorbeeldfunctie. Ondanks het feit dat soms het bloed onder je nagels vandaan gehaald wordt!
 
Hoewel opvoeden en het bewaken van de openbare orde en veiligheid verschillende disciplines zijn, speelt bij beide de factor “respect” een belangrijke rol. Als dat verdwijnt, verdwijnt ook het vertrouwen, en ontstaat er een ongewenste machtsstrijd, die dan vaak uit de hand loopt.
Daarom is het zorgelijk dat er zich de laatste tijd meerdere incidenten in Nederland hebben voorgedaan waar het optreden van de politie ter discussie staat.
Onderzoek naar de kale feiten is dan belangrijk, maar volgens mij kan dat niet zonder onderzoek naar de drijfveer, werkhouding en motivatie van de bewuste agenten.

« Terug