Keti Koti – eerste officiële herdenking in Arnhem (verslag)

Viering Keti Koti 2021 Arnhem.jpgwoensdag 14 juli 2021 23:04

Op 30 juni werd voor het eerst in Arnhem de afschaffing van de slavernij herdacht. Met mooie woorden van de voorzitter van het Comité Keti Koti Arnhem over hoe zij op de schouders van al degenen voor haar mag staan. Het Wereldvrouwenkoor dat het Surinaamse nummer Basia Fong ten gehore bracht. Onze burgemeester die behalve over het verleden, ook over het heden sprak, omdat vrijheid helaas nog steeds niet vanzelfsprekend is.

De dag voor Keti Koti, waarop de vrijheid wordt gevierd, herdenken we de vele slachtoffers van de wreedheden en gruweldaden die hen zijn aangedaan. Weggerukt uit hun thuisland, vervoerd naar andere werelddelen waar zij gedwongen werden tot zware arbeid, waarbij mishandeling, verkrachting en moord aan de orde van de dag waren. Wat een kracht hebben deze mensen gehad om dit alles te kunnen doorstaan.

Hoe belangrijk is het dat wij hier bij stilstaan en deze mensen erkenning geven, en een plek in onze stad die de herinnering levend houdt.

Viering Keti Koti 2021