Herijking welzijnsopdracht: alle amendementen ChristenUnie aangenomen

maandag 19 april 2021 17:35

19 april 2021

Op woensdag 14 april besloot de gemeenteraad over de herijking van de welzijnsopdracht. Welzijnswerk is belangrijk, omdat het zorgt voor de smeerolie in de stad. Bewoners kunnen elkaar ontmoeten, vinden een luisterend oor en kunnen meedoen aan activiteiten.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat vrijwilligers daarin een plek hebben. In ons amendement “Geef betrokken burgers en TLO een plek in groepsgerichte inzet” pleitten we er zelfs voor om hen een beslissende plek te geven als het gaat om activiteiten voor groepen.

De fractie heeft de afgelopen jaren in eerdere moties en amendementen gevraagd de relatie te zoeken met kerken, moskeeën en daaraan gelieerde organisaties. In het kader van ontmoeten en verbinden is daarom door het amendement “Investeren in maatschappelijke verbinding” een tekst opgenomen om het belang van deze organisaties daarbij te benadrukken.

Als het gaat om jeugdwerk blijkt vaak dat het meidenwerk er bekaaid af komt. We hebben, onder andere in overleg met het jongerenwerk van Youth for Christ, samen met GroenLinks hetamendement “Verlies meiden niet uit het oog” ingediend om deze specifieke vorm van welzijnswerk te behouden voor de toekomst.

Al sinds jaar en dag zijn jongeren in Schuytgraaf op zoek naar een eigen locatie in de wijk. Dit isbelangrijk zodat ze niet op straat rondhangen (met alle gevolgen van dien) en zodat jongeren bij het jongerenwerk in beeld komen en blijven. Daarom hebben we de motie “Locatie voor jongeren in Schuytgraaf reserveren” mee ingediend die dit stimuleert.

Tenslotte hebben we er met een grote meerderheid van de gemeenteraad voor gepleit de bezuinigingen die gepaard gingen met dit voorstel van tafel te vegen. Dat kan zeker in deze moeilijke tijd niet aan de orde zijn. Bovendien dreigen daardoor goedlopende activiteiten te worden gestopt. Daarom hebben we de motie “Behoud welzijnswerk in Coronatijd” mee ingediend en een amendement daarover ondersteund en moties gesteund die het college oproepen rond de behandeling van de perspectiefnota meer duidelijkheid te geven en pas op de plaats te maken.

Uiteindelijk zijn al onze ingediende amendementen en moties aangenomen. Daardoor kan het welzijnswerk verder en zien we uit naar hoe dit de komende tijd gaat worden uitgevoerd.