Pleidooi voor onderzoek, inzake het weren van beleggers op de Arnhemse woningmarkt, door creëren van een anti-speculatiefonds. Is overgenomen door college!

maandag 08 november 2021 15:41

Afgelopen woensdag 3 november was er in de Arnhemse gemeenteraad weer de jaarlijkse begrotingsbehandeling. Daarin hebben wij als ChristenUnie een pleidooi gehouden – en een motie ingebracht – om het beleggers moeilijker te maken goedkope woningen op te kopen. Met name in het segment sociale–koopwoningen zien we dat de bereikbaarheid van deze woningen voor modale inkomens en starters op de woningmarkt tot bijna nul is gereduceerd.

Dat gaat dan vooral om woningen tussen de € 200.000 en € 300.000,-. We zien dat het aanbod van deze woningen steeds schaarser wordt en dat door het speculeren van beleggers, deze woningen worden overboden en vervolgens uit het woning-aanbod worden gehaald om te worden verhuurd.

Daarin kunnen we wel constateren dat de overheid – lees gemeente – hierbij de afgelopen jaren behoorlijk de regie heeft verloren. Er zijn nauwelijks middelen over om daar iets tegen te doen.

Dit vraagt om rigoureuze maatregelen en keuzes, om alsnog de regie hierin terug te nemen en ervoor te zorgen dat er ook voor starters en gezinnen met een modaal inkomen, genoeg woning-aanbod blijft. Wat ons betreft kan dit alleen maar, als we de beleggers hierin meer ‘buitenspel’ gaan zetten en dus op zoek gaan naar ‘tijdbestendige middelen en instrumenten’ om dit mogelijk te maken.

In een motie hebben wij dan ook het college verzocht om naar dergelijke instrumenten te gaan kijken en bij gemeenten te gaan ‘buurten’ die al dergelijke werkwijzen hebben ingevoerd. Bijvoorbeeld de gemeente Zaanstad, die sinds enige jaren een ‘anti-speculatiefonds’ heeft ingericht voor sociale koopwoningen. En dat werkt goed, omdat dit zeer goed uitgedacht is en alle partners, zoals woningbouwcorporaties, provincie en banken, hierin hebben meegedacht en dit ondersteunen.

We hebben het college gevraagd om binnen 3 maanden te komen met een onderzoek of een dergelijke methode eventueel ook in Arnhem zou kunnen worden toegepast. Daarvan heeft wethouder Wonen dhr. Ronald Paping aangegeven dit graag te doen en daarmee aan de slag te gaan. We zijn zeer benieuwd wat hieruit gaat komen. Wordt vervolgd.

De volledige motie kunt u hier lezen.