Van alles en nog wat

arnhemcentraal2woensdag 24 januari 2007 17:31

De afgelopen week waren we als fractie met verschillende zaken bezig. Op de agenda van de politieke maandag stonden geen zaken die in onze stad publiekelijk veel stof deden opwaaien. Hoewel...

6,5 miljoen euro over de Arnhemse bevolking verdelen, is natuurlijk niet niks. Het VVD voorstel zal het volgende week in de raad desondanks niet halen. Ook onze fractie staat niet te juichen bij dit ogenschijnlijk gulle gebaar. Wij blijven erbij dat er in onze stad zoveel noden zijn op sociaal en maatschappelijk vlak dat wij andere keuzes willen maken dan de VVD, die vele honderd euro wil geven aan mensen die dat nodig hebben, maar ook aan mensen voor wie honderd euro leuk en handig is, maar absoluut niet broodnodig.

Financiële zorgen zijn er trouwens wel bij het complexe project Arnhem Centraal. Dat is op zich niks nieuws, maar uit een gehouden risicoanalyse blijkt wel dat er in de toekomst nog grotere problemen gaan rijzen. Te groot in ieder geval voor de kleine financiële buffer van het project Arnhem Centraal. Wij stoorden ons er enorm aan dat wij deze feiten uit de krant moesten vernemen. De wethouder deed niet iets wat verboden was, maar het had hem gesierd als hij aangevoeld had dat de raad dit toch wat eerder had willen weten. En publiekelijk spreken over geld waarvoor nog het college, nog de wethouder geautoriseerd is het uit te geven, is natuurlijk ook niet netjes.

Over netjes gesproken, De wijk Schuytgraaf zag er vorige week niet zo netjes uit. Veel dakpannen waren van de daken gewaaid, en zelfs een enkele nok had de storm niet doorstaan. Een meteorologische risicoanalyse voorspelt in de toekomst steeds meer stormen. Zijn de woningen daar wel op berekend?
Ook niet zo netjes is de Schuytgraafse verkeersafwikkeling door Tuinstad. Wie een kwartiertje staat te kijken op het Landbouwerserf, snapt dat de bewoners daar niet heel gelukkig zijn. We hopen dat het laatste redmiddel, een commissie van zeer wijze mannen en/of vrouwen, tot een gedeelde-smart-is-halve-smart-oplossing zal leiden

Minder smart, maar wel onzekerheid is er op het voormalige terrein van de Saksen Weimarkazerne. Daar bezocht ik zaterdag enkele bewoners. Een rondleiding maakte duidelijk dat deze kunstenaars behoefte hebben aan veel ruimte. Het liefst gecombineerd met wonen. Volgens hen is het net als een boerderij. Je moet soms de hele dag in de gaten houden hoe het gaat met je kunstproducten. (Keramiek in de oven is een tijdrovende zaak.) Met de toekomstige bouw van een woonwijk op en rond het kazerneterrein, zijn de kunstenaars bang dat hun ruime en vooral flexibele manier van wonen en leven in gevaar komt. Waardevol voor een wijk is in ieder geval wel een club mensen die continu aanwezig is. Het maakt een wijk of buurt wel heel levendig. Iets om te onthouden bij de verdere ontwikkelingen daar.