Met de kraan open

kraanopenvrijdag 30 maart 2007 09:34

Toen ik vanmorgen het stukje Met de kraan open van Berry Kessels in de Gelderlander las, verslikte ik me spontaan...

Want hij schrijft daar over het interpellatiedebat (politie-affaire) van afgelopen maandag: ,,Later bleek dat alleen de SP het lef had de juiste vragen te stellen.”
Ineens zag ik het licht. Want is de manier waarop Kessels zijn column schrijft niet illustratief voor de dingen die bij het politiekorps fout zijn gegaan? Namelijk afgaan op geruchten. En die geruchten als feit te beschouwen, zonder hoor en wederhoor toe te passen om de waarheid boven tafel te krijgen.
Kessels was er maandag namelijk helemaal niet bij!
Hij hoort flarden en trekt meteen conclusies. Namelijk de conclusie dat andere partijen geen kritische vragen hebben gesteld. Ik zal u hier niet vermoeien met het lijstje van vragen van de ChristenUnie. En kritisch waren ze! Dat was hard nodig.
Maar dat betekende niet dat wij als politieke partij aan het eind van het debat een oordeel in de zin van guilty-or-not-guilty moesten vellen, zoals de SP dat in een vooropgezet, slecht getimed toneelstuk wel deed. Want feitelijk is de burgemeester voor haar werk als korpsbeheerder geen verantwoording schuldig aan de raad. Het enige waar de raad op dit moment over gaat is haar herbenoeming als burgemeester. En inderdaad, daardoor zou ze automatisch ook weer korpsbeheerder worden. De procedure rond de herbenoeming is in volle gang. Daarom hulde aan al die partijen die zich daar maandag van bewust waren, en kennelijk wel de zaken op een zorgvuldige manier, op de juiste tijd en de juiste plaats wensen te bespreken en te beoordelen.

Addy Plieger
Fractievoorzitter ChristenUnie