Vitesse

logicon_0606_vitessedinsdag 04 december 2007 21:29

Hoewel het de raad nog niet officieel gevraagd is, zou Vitesse graag van de lening van 6,5 miljoen euro van de gemeente af willen. En dan niet door snel af te betalen, maar door schuldsanering.

Toen het reddingsplan een aantal jaren geleden gepresenteerd werd, klonk keer op keer de verzekering van de wethouder dat de hele reddingsoperatie budgetneutraal zou aflopen.

Ik maakte die tijd mee vanaf de zijlijn, maar weet nog goed dat ons toenmalig raadslid Piet van Dijk zich dagen met allerlei begrotingen en berekeningen van Vitesse heeft opgesloten. Zijn conclusie was toen: Het reddingsplan kan niet budgetneutraal, de prognoses zijn op drijfzand gebaseerd, dus nooit aan beginnen. En dat afgezien van de vraag of je het als gemeentebestuur principieel kan verantwoorden om met zoveel geld een betaalde voetbalclub in leven te houden!

Ik zal niet ingaan op de vele keren dat er al allerlei kinken in de reddingskabel kwamen, maar de vraag van Vitesse nu, om door schuldsanering in een keer van de gemeente af te komen, kan niet op onze steun rekenen.

Dat de hele raad er moeite mee heeft lijkt me niet zo verwonderlijk. Hoewel… Ik bespeur bij diverse partijen toch echt krokodillentranen. Want had net als de ChristenUnie, niet elke partij destijds kunnen weten dat het reddingsplan op termijn onhaalbaar was? Daarom ben ik van mening dat elke partij, elk raadslid, dat destijds voor het reddingsplan gestemd heeft zijn of haar hand in eigen boezem moet steken.

Toen is er, verblind door het geel en zwart gekozen voor een voorspelbaar drama. Daarom vrees ik dat de rug van de gemeenteraad die nu nog heel sterk lijkt, kwetsbaar wordt zodra er weer allerlei Arnhemse emoties gaan spelen. Want de voetbalclub Vitesse laten vallen? Nee, dat doen we toch niet…?