De Boei niet naar Nieuwe Haven

imagesdinsdag 15 januari 2008 09:01

De Boei blijkt vooral succesvol door de plaats waar hij nu ligt, namelijk vlakbij het centrum. Verplaatsen naar de Nieuwe Haven is onverstandig, omdat dan de zorg voor de verslaafden gevaar loopt. Ook zal door de grote loopafstand tot de stad, de overlast weer toenemen.

Gisteravond discussieerde de gemeenteraad over de definitieve locatie voor De Boei. Behalve voor de VVD staat voor alle partijen vast dat De Boei goed functioneert. Zwaar verslaafden hebben opvang, krijgen regelmaat in hun leven, en zijn daardoor eerder gemotiveerd om af te kicken.

Sommige partijen opperen om (weer) een locatie aan de wal te zoeken. Hoewel de Gelderlander vandaag meldde dat de ChristenUnie daar ook voor zou voelen, is dat pertinent niet waar. De zoektocht naar een locatie aan de wal bleek enkele jaren geleden tevergeefs. Elke nieuwe locatie leverde soms wel honderden boze burgers op in de stadhuishal. Uiteindelijk is, op voorstel van de ChristenUnie, gekozen voor een drijvende locatie.

Eind volgend jaar moet De Boei, volgens afspraak, weg van de plek voor het Cobercoterrein. Na onderzoek door het college is uiteindelijk de Nieuwe Haven als best mogelijke locatie uit de bus gerold. Los van afspraken die er zijn met de ondernemers (OKA) over het totaal aan omstreden voorzieningen in het beoogde gebied (zorgzone, drugsboot en toekomstig prostitutiebedrijf) heeft de ChristenUnie zich laten overtuigen dat de Nieuwe Haven een slechte keuze is omdat daarmee het kind met het badwater wordt weggegooid. De afstand tot de stad is te groot. Een deel van de cliënten van De Boei is daar alleen overdag, of komt er slechts om te gebruiken in de gebruikersruimte. Wij vrezen met Iriszorg, dat deze groep veel minder naar De Boei zal komen. Het drugsgebruik in de stad zal weer toenemen, net als de overlast op de lange looproute. Kortom, het hele zorgconcept en de overlastvermindering staan dan op het spel.

Dan blijft er nog maar één alternatief over, en dat is de locatie voor Volkshuisvesting, net aan de andere kant van de brug. Het grote, gevoelige probleem daar, is het airborne-monument van Piet van Leeuwen, daar schuin tegenover. De ChristenUnie hecht veel waarde aan de historie van Arnhem. We beseffen dat dat gebied een belangrijke plaats was in de strijd voor vrijheid. Toch is de ChristenUnie van mening dat het één het ander niet hoeft te bijten. Vooral als er zeer streng gehandhaafd wordt. En daarbij: We hoeven ons toch niet te schamen voor de wijze waarop wij willen zorgen voor mensen die door wat voor omstandigheden dan ook, aan de onderkant van de samenleving beland zijn?

We hopen van harte dat de weging die de andere partijen gaan maken, zal doorslaan op basis van de zorg voor deze mensen. Dan zal het vast wel goed komen.

images2,4 kBimage/jpegdownload

Reacties op 'De Boei niet naar Nieuwe Haven'