Fietsen in de regen

fietszaterdag 19 januari 2008 14:44

,,Tussen droom en daad bevinden zich wetten en praktische problemen.’’ Met deze wijze woorden vat Klaas Salomons van GEM Schuytgraaf de reden van de diverse voortgangsproblemen in de grootste nieuwbouwwijk van Arnhem samen.

Met enige aarzeling heb ik mij vanmorgen in het regenpak van mijn oudste zoon gehesen. Buiten plenst het. Het is de bedoeling om met bewoners van Schuytgraaf een uitgebreide fietstocht te maken langs diverse knelpunten in de wijk. Iets in mij hoopt dat er een plan B is, maar nee, bij het informatiecentrum aangekomen, blijkt de fietstocht toch echt de bedoeling. Met vier raadsleden, wat betrokken wijkbewoners en de wijkmanager zwoegen we langs de lange Metamorfoseallee, richting het oudste deel van de wijk: Tuinstad en Vestingstad. Hier blijkt dat het probleem rond de speelveldjes de bewoners hoog zit. Het tijdelijke trapveldje moet binnenkort alweer wijken voor geplande bouw, en het verderop gelegen speeltuintje staat onder water.

In de wijk zien we dat bewoners te weinig plaats hebben voor hun auto’s. Er zijn al wat noodmaatregelen genomen, maar duidelijk is dat bij aanleg de gehanteerde parkeernorm te laag genomen is. In de nieuwere delen van Schuytgraaf is dat gelukkig al anders.

Over de verkeersroutes en uitvalwegen heeft zich een commissie van wijze mannen gebogen. Binnenkort horen we wat hun conclusie is. Ik ben benieuwd.

Via het tijdelijke winkelcentrum fietsen we langs een deel van de oude Eldense Zeeg. Tot grote schrik van de bewoners is er eind vorig jaar, plotseling en zonder waarschuwing rigoureus gekapt. Heel jammer, want het was juist een mooie herinnering aan een prachtig, groen pad dat voor veel bewoners van de achterliggende wijken via het spoorpoortje te bereiken was en zo de poort naar de Betuwe vormde. Toch nog eens navraag doen. En hoe zit het met de compensatie?

In de verderop gelegen wijken, worden we gewezen op gevaarlijke oversteekplaatsen richting de (erg mooie!) school. Binnenkort zal de verantwoordelijke wethouder vertellen welke oplossingen er mogelijk zijn. (wellicht het plaatsen van een vluchtheuvel)

Terug in het informatiecentrum, discussiëren we met bewoners, ambtenaren en vertegenwoordigers van GEM Schuytgraaf over de voortgang, of beter: vertraging van diverse wel toegezegde voorzieningen. Niet alleen speelterreintjes, maar ook fietspaden, winkelmogelijkheden en busverbindingen zijn nog lang niet gerealiseerd. Op sommige vragen kan concreet geantwoord worden. Zo loopt bijvoorbeeld de ontsluiting richting de A50  vooral vertraging op door Rijkswaterstaat.

Duidelijk is wel dat de communicatie tussen bewoners en verantwoordelijken dikwijls hapert. Ook mis ik soms de integrale aanpak van dit project. Huizen bouwen is prima, maar laat de noodzakelijke grote en kleine voorzieningen daar hand in hand mee ontwikkeld worden. En let op wat de bewoners (in van die prachtige folders) is toegezegd.

En wat is de rol van de gemeenteraad? In het verleden zijn er echt zaken (zoals de speelvoorzieningen) te rooskleurig ingeschat en over het hoofd gezien. Dat moet anders. Binnenkort zal er een bestemmingsplanwijziging aan de orde zijn. Het is dan zaak om heel alert te zijn, en bijvoorbeeld de 3% speelruimte per wijk, die ook door het Rijk gesteld is, er duidelijk in te zetten. Het is goed om weer eens wakker geschud te worden door bewoners, en daarom was het, ondanks de regen toch een nuttige zaterdagmorgen.