Prostitutie: Tolerantie of onverschilligheid?

imageszaterdag 02 februari 2008 13:09

Discussiëren over prostitutie is van alle tijden. De toon ervan verandert echter wel. Vanmorgen las ik in de krant een interview met de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher. Hij ziet dat er sinds de legalisering van prostitutie steeds meer mensen achterover leunen: ,,Het zal wel in orde zijn.’’

De discussie over prostitutie is in Arnhem momenteel niet aan de orde. Zo lijkt het tenminste. De ramen in het Spijkerkwartier zijn dicht, en het is maar de vraag of het geplande Eroscentrum op het Bilitonterrein er echt zal komen. Er moet immers voldaan worden aan allerlei wetten en regels. Zo wordt de, vooral planologische, discussie op het ogenblik steeds in de kiem gesmoord. Vanuit de gemaakte afspraken met bordeelhouders is dit op zich begrijpelijk. Want stel je voor dat je afspraken zou breken(!)

We hebben het hier in de fractie al dikwijls over gehad. Over de gemaakte afspraken valt natuurlijk van alles te zeggen, maar wat wij missen is een inhoudelijke discussie over (raam)prostitutie. En wie meent dat het aanzwengelen van die discussie alleen is voorbehouden aan de Christelijke partijen, kijkt niet goed om zich heen. In het hele land raakt men er steeds meer van overtuigd, dat er ondanks de legalisering van prostitutie, nog altijd van alles mis is achter die ramen.

Het grote voorbeeld is wel Amsterdam. Daar staat bijna de hele gemeenteraad achter de plannen om de raamprostitutie structureel te verminderen. Men ziet nu namelijk geen reden om trots te zijn op de Wallen. De legalisering van prostitutie is er gekomen is om de vrouwen te beschermen, maar daarin zijn we onvoldoende geslaagd, aldus wethouder Asscher.

In 2005 schreef Asscher een boekje waarin hij stelde dat hij liever een toeristenattractie minder had, dan medeplichtig te zijn aan het misbruik van vrouwen.

Vandaag meldt hij: Ik denk dat heel veel mensen niet verder hebben gekeken en dachten; De prostitutie is gelegaliseerd, het zal wel in orde zijn. Plus: We zijn er trots op dat het hier kan. Ik misschien ook wel. Maar hoe meer je ervan weet, hoe meer je gaat zien dat prostitutie voor een belangrijk deel samenhangt met zaken die we niet willen. Dat besef leidt er ook toe dat je het laten bestaan daarvan steeds minder kunt verkopen als tolerantie.

De reacties op de Amsterdamse plannen, laten zien dat de discussie rond raamprostitutie waarschijnlijk nooit afgerond is.

Maar wat zou ik blij zijn als wij hier in Arnhem, met de komst van een Eroscentrum met 120 prostituees in het verschiet, eens zo’n inhoudelijke discussie zouden kunnen voeren. Het heeft namelijk alles te maken met wat voor visie je hebt op de stad. Wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen. Toch?

(Bron: Nederlands Dagblad zaterdag 2 februari 2008)