Politiek is niet saai

arnhemzaterdag 09 februari 2008 20:19

Terugkijkend op de afgelopen week, en een blik op mijn bureau werpend, constateer ik dat politiek erg veelzijdig kan zijn: Twijfels over cultuurclustering, kritiek op de verdeling van het geld voor podiumkunsten, erg veel bestemmingsplannen en de toename van geweld in het Arnhemse uitgaansleven.

Dat zijn zo’n beetje de onderwerpen die deze week aan de orde kwamen op de politieke maandag en vervolgens ook op de fractievergadering.

De hoorzitting, waar deskundigen op het gebied van cultuur hun mening mochten geven op de plannen om diverse Arnhemse culturele instellingen te gaan clusteren en een plaats te geven in Rijnboog, heeft de twijfel in de fractie absoluut versterkt. Zo negatief was de toon. Arrien Sietsma gaat zich bezinnen op een passende reactie en een degelijk standpunt. De besluitvorming is een maand opgeschort, en dat is denk ik wel wijs.

Ook de nota Podiumkunsten kreeg veel aandacht. Nog altijd zijn wij niet blij met de slecht beargumenteerde verdeling van het geld. Waarom zoveel naar de grote instellingen als Musis en de Schouwburg? Voor hen is zo’n bedrag toch een druppel op de gloeiende plaat? Wat ons betreft gaat dit geld vooral naar de kleinere instellingen, zoals bijvoorbeeld Circus Poehaa.

Bij de bespreking van de verschillende bestemmingsplannen kwamen zoals vaker allerlei haken en ogen aan het licht. Bij Malburgen-Oost toch nog eens kijken naar de luchtkwaliteit, en van de Statenlaan e.o. kwamen verontruste omwonenden pleiten om met zorg om te springen met het terrein van het oude gymnasium. Men is erg bang dat daar toch volop gebouwd kan gaan worden. Een terecht punt.

Ook bespraken we het bestemmingsplan “Aan- en bijgebouwen, wonen en (mantel)zorg”

Het is een goed initiatief om meer gelegenheid te bieden om in het kader van mantelzorg een aanbouw te benutten voor die zorg.  Riet Oosterhoff werkt in de zorg en weet dat er in Wageningen tijdelijke (prefab-)units gebruikt worden voor dit doel. Wat mij betreft een punt om via een motie in te brengen. Verder moeten we ook de juridische kant eens bekijken. Want is het nou mogelijk om in elke willekeurige woning te starten met een opvang voor bijvoorbeeld verslaafden? Wat zijn de grenzen? Diverse insprekers voorzagen grote problemen, die serieus genomen moeten worden.

Verder bespraken we de evaluatie van de sluitingstijden in het horecaconcentratiegebied. Vanaf 2006 is de sluitingstijd van 02.00 uur verruimd naar 04.00 uur. De evaluatie had volgens mij wel een erg positieve toon. Want als je de feiten uit de evaluatie naast elkaar zet, word je niet blij: Irritant gedrag neemt toe, geweld neemt toe, en had voor de verruiming van de openingstijden 51% van de omwonenden last van overlast, nu is dat 49%. Nauwelijks verschil dus.

Hoe deze en andere zaken aflopen is deze week live te volgen op de politieke maandag… Wees welkom!