Herfst

herfstwoensdag 01 oktober 2008 11:25

Terwijl buiten overduidelijk de herfst toeslaat, ligt voor mij de nieuwe begroting. Hét boekwerk dat de komende maand de agenda zal beheersen. Wat stelt het college aan plannen voor? Durven en kunnen we schuiven met geld om zo accenten te leggen die wij belangrijk vinden? Moet de hand niet op de knip, gezien de langzaam zichtbare bodem van de gemeentelijke portemonnee en de financiële crisis die wellicht ook effect zal hebben op de bekostiging van de vele Arnhemse plannen?

Het lijkt in de politiek soms allemaal om geld te gaan. Elk plan kost geld. En omdat geld maar één keer uitgegeven kan worden, moeten er keuzes gemaakt worden.

Het is op dit moment van cruciaal belang alle risicovolle Arnhemse plannen eens onder de loep te nemen, realistisch te zijn en waar mogelijk te gaan faseren. De coalitie ziet zo’n uitspraak nog steeds als een aanval. Als een haast persoonlijk verlies. Toch ben ik ervan overtuigd dat het gezien de huidige situatie zou getuigen van goed rentmeesterschap en realiteitszin om te streven naar bijstelling. Het is geen schande je ogen open te hebben en te houden voor de werkelijkheid.

Maar politiek is meer. Neem nou de zorgen die er zijn rond het politiekorps. We hebben in de laatste raadsvergadering vragen gesteld over de noodhulp (1-1-2) aan de burgemeester, die als korpsbeheerder gaat over de politie.

Aanstaande maandag komt dit onderwerp uitgebreid aan de orde in de commissievergadering. De kloof tussen de agent op straat en de korpsleiding is opvallend. Terwijl de leiding meent op de goede weg te zijn, staat het water de agenten tot aan de lippen. Natuurlijk is het reorganiseren van zo’n enorm apparaat en het herstellen van vertrouwen niet van de ene op de andere dag te regelen. Bovendien kampt de politie met een personeelstekort. Dus dat we er nog niet zijn, is logisch. Maar feeling hebben met de werkvloer is in dit proces een vereiste. Evenals een agent die zijn werk met plezier doet. Daarom is het goed om ons eens gezamenlijk te buigen over deze problematiek en ook te zoeken naar mogelijkheden om als raad meer betrokken te raken bij beleidskeuzes rondom de politie. Het gaat immers om de veiligheid in de stad.