Goed resultaat

cuplaatjezaterdag 13 juni 2009 21:55

Een paar weken opgeslokt door drukte thuis en de voorbereidingen voor de algemene beschouwingen, en dus weinig tijd voor mijn weblog. Toch is er goed nieuws te melden: Alle vier moties die de ChristenUnie bij de behandeling van het Jaarverslag en de Perspectiefnota heeft ingediend, zijn aangenomen:

1. Versterk uitstroom tippelprostitutie.

In deze motie vragen we om een verbeterd zorg- en opvangaanbod voor de prostituees die tippelen op de zorgzone. De bedoeling daarvan is dat meer vrouwen gaan uitstromen. Het gaat ons om perspectief voor de prostituees. Als er alleen gefaciliteerd wordt op de zorgzone, is er volgens de ChristenUnie wat mis. Het sluiten van de zorgzone blijft ons doel, maar een meerderheid van de gemeenteraad ziet daar nu niets in. Deze motie is, hoe je het ook bekijkt, een goede stap voorwaarts!

2. Duurzaam OV

We zijn blij dat in Arnhem trolleybussen rijden. Maar in deze motie vragen we om de inzet vanuit Arnhem om bij de stadsregio bij de volgende concessie aan te sturen op nog meer milieuvriendelijk Openbaar Vervoer. (Bijvoorbeeld op waterstof) Het doel is dat de dieselbussen uit het Arnhemse stadsbeeld zullen verdwijnen.

3. Veiligheidshuis

Het veiligheidshuis zal een instrument worden waar zorg en justitie steeds meer gaan samenwerken. De gemeente heeft hierin de regie, ook al is het een samenwerkingsverband. Wij hebben via deze motie bereikt dat de gemeenteraad mee kan sturen bij de vormgeving van het veiligheidshuis. Er zijn Veiligheidshuizen in vele soorten en maten, en het is belangrijk dat het Arnhemse model goed bij de Arnhemse situatie past.

4. Eigen kracht Conferenties

Met deze motie gaat de gemeente Arnhem in overleg om Eigen Kracht Conferenties aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld via de Centra voor Jeugd en Gezin. Een Eigen Kracht Conferentie is een georganiseerde bijeenkomst met allerlei mensen uit de omgeving van bijvoorbeeld een gezin waar één van de kinderen problemen heeft. Uit zo’n bijeenkomst komt vervolgens een hulpplan voort. De ervaring leert dat deze manier van werken heel succesvol kan zijn. Zeker in preventieve zin. Meer informatie is te vinden op www.eigen-kracht.nl