Sonsbeek, Vitesse en het Nationaal Historisch Museum

vraagtekenmaandag 22 juni 2009 12:12

Niet altijd is politiek leuk. De agenda deze week is daarvan het bewijs. Zo vervolgen we onze worsteling met en door het raadsonderzoek Vitesse, is er dinsdag een extra raadsvergadering over de financiële perikelen rond de Sonsbeektentoonstelling, en dan woedt er op de achtergrond al tijden de strijd om het Nationaal Historisch Museum.

Met zichtbare tegenzin luisterden het college en diverse politieke partijen vorige week naar onze bijdrage over het Vitesserapport. Redelijk uitvoerig, zeker vergeleken met de meerderheid, ging ik namens de ChristenUnie in op de conclusies uit het onderzoek. Niet alle conclusies delen we, maar toch zijn er zaken fout gegaan. Alleen al het feit dat we zo’n 11 miljoen Euro zijn kwijtgeraakt. Het lijkt mij sterk dat het college daar niks over te melden heeft. Zeker met de uitgebreide historische tijdlijn in de hand. Toch werd bijna alles afgedaan als “een kwestie van beleving”. Tja, dan wordt een debat welhaast onmogelijk. Vanavond hoop ik dat er een betere reactie van het college komt dan vorige week.

Dan morgen Sonsbeek: de gemeenteraad heeft in 2007 een garantiesubsidie aan de Sonsbeektentoonstelling verstrekt van 1,4 miljoen euro. Maar hoe kan het dat de raad nooit op de hoogte gesteld is van het verhogen van de begroting van de, op zich succesvolle, Sonsbeektentoonstelling van 3,5 naar 4,5 miljoen euro? Waarom is de zeer belangrijke voorwaarde van de gemeenteraad dat het geld dat er zou binnenkomen van sponsors en fondsen als eerste zou terugvloeien naar de gemeente, niet in de subsidiebeschikking opgenomen? Waar komt de mist rond al dan niet bestaande memo’s in diverse varianten vandaan?

Wethouder Weeda heeft heel wat uit te leggen.

Tenslotte het Nationaal Historisch Museum: Nog altijd pleiten we voor Arnhem. In samenwerking met het Openluchtmuseum zou het prachtig zijn hier met het Nationaal Historisch Museum een totaalplaatje van de Nederlandse geschiedenis te kunnen presenteren.

De wijze waarop het nu gaat, en waarop er over Arnhem gesproken wordt, is niet prettig. Zeker niet omdat we hier als politieke partij aan de zijlijn staan. Spannend wordt het wel. Vooral omdat inmiddels duidelijk is dat welke locatie in Arnhem er ook gekozen gaat worden, de partijen in Den Haag al zwartepieten over wie de (financiële) risico’s van de ene of de andere locatie voor zijn/haar rekening moet nemen.

Hoe dan ook: Ik hoop dat de keuze die men in Den Haag gaat maken, er een is op basis van goede museale en culturele afwegingen!