Na de verkiezingen...

bos bloemenvrijdag 12 maart 2010 20:51

Na de campagne en de verkiezingen eindelijk weer een weblog. Ik heb inmiddels tijd genoeg gehad om terug te kijken, om vooruit te denken en ook om weer nieuwe moed en zin te krijgen in de bestuursperiode 2010-2014.

Natuurlijk is er bij mij teleurstelling over het feit dat het aantal CU-stemmers in Arnhem niet gestegen is. Er zijn allerlei redenen voor te verzinnen, en het laatste woord is er ook niet over gezegd. Duidelijk is wel dat het niet vanzelfsprekend is dat christenen stemmen op de ChristenUnie. En ook niet op het CDA trouwens. De omvang van partijen met een “C” is flink gedaald. Dat is iets waar ik me wel zorgen om maak.

Maar ondanks zorgen en gemengde gevoelens ben ik ervan overtuigd dat God met ons mee zal gaan, en dat de ChristenUnie in Arnhem dan wel niet in grote aantallen, maar wel in kracht aanwezig zal zijn om een Geloofwaardig geluid te laten horen in de politiek.

Het is ook een tijd van afscheid nemen, en dat is geen grote hobby van me. Op de verkiezingsavond namen we tijdens een gezellig etentje afscheid van Riet Oosterhoff. Bijna 16 jaar heeft zij zich ingezet voor het GPV/RPF en later voor de ChristenUnie. Vanaf hier nogmaals: Bedankt Riet!

Plotselinger kwam het afscheid van Arrien Sietsma. Nu hij niet in de raad gekomen is, kiest hij voor zijn gezin en zijn werk, en voor andere nieuwe dingen wellicht. Begrijpelijk, maar erg jammer. Arrien was supergedreven en heeft in korte tijd veel gedaan.

Gelukkig gaat Guido Hamelink wel door en hebben Ikenius Antuma en Wouter Tannemaat aangegeven ook graag commissiewerk te willen doen. Wel spannend: nieuwe mensen, maar vast ook nieuwe accenten en kansen!

De coalitieonderhandelingen zijn momenteel in volle gang. Ook ik mocht deze week aanschuiven en drink met Jan (nee, niet die) en alleman koffie en andere dingen. Uiteraard zal onze rol beperkt zijn, is collegedeelname niet aan de orde, maar dat wil niet zeggen dat we als ChristenUnie geen ideeën hebben over wat goed is voor de stad. Het inzetten van een onafhankelijke (in)formateur zou een goed begin/vervolg kunnen zijn. De verhoudingen en belangen liggen nou eenmaal gecompliceerd. We wachten af.