vuurkorfdinsdag 04 januari 2011 13:28

Het nieuwe jaar is enkele dagen oud, de dooi zet langzaam in en de politiek houdt zich vooral bezig met de voorbereidingen op de komende bezuinigingsronde. Laat het voor Arnhem geen afbraakronde worden, alleen daarom al wens ik iedereen een opbouwend maar vooral gezegend 2011 toe.

Tijdens het kerstreces was de Arnhemse politiek niet geheel onzichtbaar. Allereerst was er de positieve actie rond de Arnhemse ingang van het park De Hoge Veluwe. Ontzettend leuk om gezamenlijk zo’n activiteit voor te bereiden en vervolgens om in een sprookjesachtige omgeving  met raads- en commissieleden van elke partij zichtbaar te maken hoe belangrijk het voor de Arnhemmers is dat deze ingang open blijft.

De Glühwein, de sneeuw en het vuur maakte het plaatje compleet! Het had wel wat van een Nieuwjaarsborrel.. Niet duur ook.  Heel anders dan de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente, het volgende item dat in de krant ter discussie werd gesteld.  En terecht, want € 50.000 voor de jaarlijkse happening in de Eusebiuskerk is echt teveel van het goede.  Ik weet zeker dat dit bedrag  in het debat over de bezuinigingen wel naar beneden zal worden bijgesteld, en de manier waarop wij het nieuwe jaar in Arnhem inluiden zal zeker ook een punt van discussie worden. Prima. Belangrijk daarbij vind ik wel dat het een zo’n open mogelijke bijeenkomst moet zijn.

Maar de oproep om het feest dit jaar te boycotten is vreemd. Lichtelijk populistisch zelfs. Want laten we eerlijk zijn. Geen enkele partij heeft bij de begrotingsbehandeling dit najaar zijn vinger opgestoken om te protesteren tegen de nieuwjaarsbijeenkomst. (Ook de ChristenUnie niet...) Om dan nu vanwege de publieke commotie opeens weg te blijven, is niet eerlijk.  Dan hadden we eerder moeten roepen. Gezien de uitspraken van veel partijen zal dit evenwel de laatste keer zijn dat de nieuwjaarsbijeenkomst een halve ton kost. Ondanks alles verheug ik me op de bijdrage van Het Gelders Orkest. Ook voor hen zal het vanwege de dreigende bezuinigingen op cultuur een spannend jaar worden.  Overigens vind ik dat we met het verlies van het Nationaal Historisch Museum onze culturele aderlating al hebben gehad… Laat het HGO maar mooi in Arnhem blijven!