ChristenUnie Arnhem maakt zich sterk voor waardevolle evenementen

living statues in Arnhemzaterdag 03 oktober 2015 13:50

Voor de zomerperiode heeft de ChristenUnie zich moeten buigen over een nieuw evenementenbeleid van het college. De grote lijn in dit beleid was kortweg: meer geld vrijmaken om Arnhem op de kaart te zetten en in beeld te krijgen. Grote beeldbepalende evenementen als het Glazen huis (3FM), de wielerronde Giro d’italia en de nationale Sinterklaasintocht moeten bijdragen aan de Citymarketing van Arnhem. Uiteindelijk levert dit de gemeente geld op, is de redenering, want de bezoekers die door deze marketing kennis maken met Arnhem geven geld uit in onze stad.

Evenement is meer dan alleen citymarketing

ChristenUnie Arnhem kan deze redenering weliswaar volgen, maar heeft hier ook kritiek op. Evenementen zijn er niet alleen voor citymarketing en economische groei. Een evenement heeft in zichzelf ook waarde voor een stad. Afhankelijk van het soort evenement zijn evenementen leerzaam en prikkelend voor de geest, goed voor de identiteit van een stad, samenbindend en vaak een bron van plezier en vermaak. Kortom, evenementen maken het in een stad wonen aantrekkelijker!

Kleine evenementen ‘kind van de rekening’

Arnhem kent tal van evenementen die de stad bruisend maken. We hebben bijvoorbeeld een hoogte 80 festival, een bruisende koningsdag-viering, een lokale sinterklaasintocht en het succesvolle Living Statues festival. In het voorgestelde beleid zouden deze evenementen echter het kind van de rekening worden. Omdat deze evenementen minder op de (beeld)buis komen, zijn zij geoormerkt als ‘sfeerbepalende’ evenementen. Het college maakt de keuze om deze evenementen minder subsidie te geven om de grote televisie-evenementen te kunnen bekostigen.

ChristenUnie Arnhem: wees zuinig op evenementen als Livings Statues

De ChristenUnie heeft de waarde van deze evenementen benadrukt en geprobeerd om de continuïteit van deze evenementen te waarborgen. Concreet hebben we een succesvolle wijziging ingebracht die pleitte voor een overgangsjaar. Zo krijgen de ‘sfeerbepalende’ evenementen de tijd om te wennen aan de nieuwe subsidieregels, waardoor we ze niet de stad uitjagen. We moeten onze culturele infrastructuur koesteren! Het doet ons dan ook goed om te lezen dat een gewild evenement als Livings Statues, ondanks interesse uit miljoenenstad Bangkok, toch van plan is om in onze mooie stad te blijven.

Gerben Bosscha

(tijdelijk) Raadslid ChristenUnie

Reacties op 'ChristenUnie Arnhem maakt zich sterk voor waardevolle evenementen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.