Voorgenomen sloop Huize Vrijland voorkomen

Rick Jansen
Door Rick Jansen op 30 juni 2022 om 23:08

Voorgenomen sloop Huize Vrijland voorkomen

Op 19 mei berichtte de Gelderlander dat Defensie van plan is om Huize Vrijland aan de Koningsweg te slopen. In een reactie daarop verwoordde Vereniging Stadsschoon waarom het juist niet moet worden gesloopt en behouden moet blijven voor de stad.

Het is een markant gebouw, dat prachtig past in de omgeving met een rijke historie. Het hoort bij het Veteranenlandgoed dat bedoeld is als eerbetoon aan de Nederlandse veteranen vanaf de Tweede Wereldoorlog. Het gebouw heeft cultuurhistorische waarde en de voorgenomen sloop betekent een verlies voor Arnhem.

Als ChristenUnie delen wij deze mening. Een dergelijk markant gebouw moet voor de toekomst worden bewaard. Zeker ook omdat het gebouw lange tijd dienst heeft gedaan als opleidingscentrum en een als tehuis voor bejaarde missionarissen.

Daarom stelden we op 1 juni aan het college van B&W de vraag welk standpunt zij daarover innamen en wat ermee zou gebeuren.

Het antwoord van het college was dat zij de cultuurhistorische waarde van het gebouw ziet en er alles voor in het werk stelt om het gebouw te bewaren. Daarvoor gaan zij met Defensie in gesprek om te kijken welke mogelijkheden er zijn.

Dat is waarvoor we willen gaan. Een kleurrijk Arnhem heeft ook oog voor de eigen geschiedenis. Kerken en kerkelijke gebouwen moeten zoveel mogelijk bewaard worden. Uit oogpunt van geschiedenis, maar wellicht ook als ruimte voor andere christelijke organisaties. In ieder geval is de sloop van dit mooie gebouw door onze inzet voorkomen.

De foto bij dit artikel is gemaakt door Rolf Hensel

Labels: