Zedelijkheid blijft een toetsingsgrond in de APV

Nathalie Nede
Door Nathalie Nede op 5 juli 2022 om 13:00

Zedelijkheid blijft een toetsingsgrond in de APV

Afgelopen woensdag debatteerde de raad over de regels over evenementenvergunningen in de Arnhemse APV (Algemene Plaatselijke Verordening).

Een aantal partijen dienden een voorstel in om het woord “zedelijkheid” als toetsingsgrond te schrappen. Zij stelden dat het een onduidelijk en subjectief begrip is, en dat er de afgelopen 10 jaar geen vergunningen zijn geweigerd op deze grond.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat deze weigeringsgrond blijft bestaan.

We zien dat de normen, waarden en moraal steeds verder verschuiven. Maar wij vinden het belangrijk dat we wel grenzen blijven stellen. Ook op het gebied van zedelijkheid zijn er punten waar we het gelukkig nog steeds over eens zijn. Als voorbeeld noemden wij de vereniging Martijn. Een vereniging die pedoseksualiteit wilde legaliseren. Deze vereniging werd pa na meer dan 30 jaar verboden. Het idee dat zo’n organisatie een evenement mag organiseren in onze stad vinden wij onacceptabel.

Het schrappen van het woord “zedelijkheid” zet de deur open voor zaken die voor ons allemaal onzedelijk en immoreel zijn en dat moeten we niet willen. Liever een grond die we niet hoeven te gebruiken, dan een open speelveld voor immoraliteit.

Meerdere partijen gaven aan dat zij voor het voorstel wilden stemmen, maar dat zij door het vurige betoog van ons raadslid Nathalie Nede overtuigd werden om toch tegen te stemmen. Wij zijn blij dat we het verschil hebben kunnen maken en dat we de zedelijkheid kunnen blijven waarborgen in onze stad.

Labels: