De lelies in het veld

Nathalie Nede
Door Nathalie Nede op 14 november 2022 om 20:34

De lelies in het veld

De lelies in het veld, zij werken niet, zij spinnen niet en toch bloeien en groeien zij. De vogels in de lucht, zij zaaien niet en zij maaien niet, maar toch hebben zij te eten en kunnen zij zich nestelen.

En in deze begroting worden de lelies en de vogels goed bediend. Een klimaatfonds van 15 miljoen, een klimaatadaptatiefonds van 12,5 miljoen. 2 maal 8 miljoen om wegen te versmallen en maximum snelheden aan te passen. Allemaal maatregelen goed voor de schepping. En dat doet de ChristenUnie normaal gesproken deugd.

Maar, het lijkt alsof het college is vergeten dat de mens, de lelies in het veld en de vogels in de lucht ver te boven gaat. Want al deze klimaatdoelstellingen wil het college behalen over de rug van de Arnhemmers. En daar kan de ChristenUnie niet in mee gaan. Daarom dienen wij het amendement "Maak van lasten geen molensteen" van de fractie VVD mede in. De Arnhemmers hebben al crisis na crisis te verduren gehad. We moeten onze inwoners nu ontzien.

Om zowel goed rentmeesterschap over de schepping te voeren als de mensen te dienen, hebben wij 2 wijzigingsvoorstellen ingediend die gaan over duurzame vormen van mobiliteit. Het amendement Deelscooters op vaste plekken, mee ingediend door PvdD en VVD. Wij zien de meerwaarde van deelscooters, maar willen ook voorkomen dat de stad verrommeld en de toegankelijkheid van de openbare ruimte in het geding komt. Geparkeerde deelscooters mogen mensen in een rolstoel niet hinderen. Daarom stellen wij voor om vaste plekken aan te wijzen waar deelscooters mogen worden geparkeerd. (Hier wordt op 23 november over gestemd)

De motie "Regeling elektrische fiets voor mensen met een laag inkomen" om te onderzoeken of het mogelijk is elektrische fietsen voor mensen met een GelrePas in te zetten is in M2 reeds besproken. En nav de toezegging die de wethouder toen heeft gedaan kunnen wij deze motie intrekken. (Deze motie is overgenomen door het college)

Ook de motie duurzame gebedshuizen van het CDA dient de CU van harte mede in. Hiermee kunnen kerken en andere gebedshuizen verduurzamen en daarmee ook een deel van de wijk van schone energie voorzien. (Deze motie is aangenomen)

Dan terug naar de mens. Met de motie Oog voor alle studenten zetten wij de mens centraal. Alle mensen. Met deze motie vragen wij aandacht voor studenten die vanuit Caribisch Nederland naar onze stad komen om te studeren. Om ze een beetje de weg te wijzen in onze samenleving. Op een simpele manier via een bestaande website. (Aangenomen)

Naar aanleiding van de discussie over de motie van Antidiscriminatie en antiracisme aanpak dient de CU een amendement Antiracisme aanpak in waarbij we extra geld en aandacht vragen voor antiracisme, maar niet ten koste van de aanpak van andere vormen van discriminatie. Want ook antisemitisme, moslimhaat en alle andere vormen van discriminatie moeten bestreden worden. Dit amendement is aangenomen en daarmee wordt er de komende 4 jaar, jaarlijks € 50.000 extra vrijgemaakt voor het bestrijden van racisme.

Het amendement "Structurele investering in intellectuele ontwikkeling en laaggeletterdheid jeugd & jong volwassenen" van de fractie Forum voor Democratie dienen wij mede in, omdat we zien dat laaggeletterdheid een hardnekkig probleem is wat kansenongelijkheid in de hand werkt. We moeten dus meer inzetten op de aanpak van laaggeletterdheid om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ook het amendement Geef experiment ‘schuldenvrij’ een kans" van de fractie D66 dienen wij mede in. Ook voor dit amendement geldt dat het de kansenongelijkheid die we teveel in onze stad zien, verkleint. En mensen weer ruimte biedt om op adem te komen.

Het amendement "Extra handhavers voor een veiliger Arnhem" van de VVD dienen wij mede in omdat de veiligheid en het gevoel van veiligheid belangrijk is voor het welzijn van onze inwoners.

Met deze voorstellen wil de ChristenUnie de Arnhemmers ontzien, zodat zij zich geen zorgen hoeven te maken over de dag van morgen, maar een hoopvolle toekomst mogen zien.

Labels: