Holocaust erkenning en bewustwording

Nathalie Nede
Door Nathalie Nede op 1 februari 2023 om 00:51

Holocaust erkenning en bewustwording

Uit onderzoek in opdracht van Claims Conference1 blijkt dat 23% mensen onder de 40 gelooft dat de Holocaust een mythe is of zwaar overdreven. 22% van hen vindt acceptabel om neonazisme te ondersteunen. Verder weet 53% van de respondenten Nederland niet te noemen als land waar de Holocaust heeft plaatsgevonden. En wederom 53% van de ondervraagden geeft aan te denken dat zoiets als de Holocaust vandaag de dag weer zou kunnen gebeuren. Wij zijn geschokt door deze uitkomsten en hebben daarover de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Is het college het met de ChristenUnie eens dat de Holocaust nooit ontkent, gebagatelliseerd of vergeten mag worden?

2. Hoe gaat het college de acceptatie van neonazisme bestrijden?

3. Wat gaat het college doen om ervoor te zorgen dat de kennis, erkenning en bewustwording van Holocaust, zowel als wereldgeschiedenis en als Arnhemse geschiedenis, bij Arnhemse inwoners waar nodig vergroot wordt?

De burgemeester beantwoordde de vragen met veel empathie. Ook hij vindt het belangrijk dat de Holocaust nooit vergeten, ontkent of gebagatelliseerd wordt. Daarom wil hij inzetten op meer aandacht voor dit deel van de geschiedenis op scholen. Ook wil hij de ouders van leerlingen meer betrekken bij dit onderwerp. We zijn blij met de beantwoording van de burgemeester, maar zullen ook verder kijken wat wij nog meer kunnen doen.

Labels: ,