Vergadering over discriminatierapport

zaterdag 27 februari 2021 17:40

27 februari 2021

Afgelopen woensdag vergaderde de Arnhemse raad 10 uur lang over het doofpotschandaal van het discriminatierapport. Raadslid Nathalie Nede vroeg in juli 2020 al om het rapport. Er werd in eerste instantie ontkend dat er een rapport was. Maar Nathalie liet het er niet bij zitten en kwam er achter dat er wel een rapport moest zijn. Uiteindelijk kwam het rapport toch boven water.

De ChristenUnie staat voor een goed bestuur en vindt het niet en verkeerd informeren van de raad een kwalijke zaak. Wij dienden daarom, samen met de SP, DENK/Verenigd Arnhem en de Arnhemse Ouderen Partij een motie van wantrouwen tegen de wethouder inclusie in. De motie werd gesteund door het CDA, D66, de Partij voor de Dieren en de PVV. Daarmee haalde de motie het net niet en blijft de wethouder aan.

De ChristenUnie is teleurgesteld dat na maandenlang vechten, om informatie, voor gelijke behandeling en voor een veilig werkklimaat voor ambtenaren, de betreffende wethouder geen verantwoordelijkheid neemt.

De motie die wij indienden om klokkenluiders te beschermen en ook daadwerkelijk te horen is unaniem aangenomen.

Wij kijken nu vooruit en hopen het discriminatierapport snel inhoudelijk te kunnen behandelen, zodat gemeente Arnhem een organisatie wordt waar iedereen gelijkwaardig wordt behandeld en zich veilig en gewaardeerd voelt.