Bijdrage Nathalie Nede tijdens spoeddebat Koranverbranding

Nathalie Nede
Door Nathalie Nede op 2 februari 2024 om 14:47

Bijdrage Nathalie Nede tijdens spoeddebat Koranverbranding

Het recht om te demonstreren is een groot goed. En met het beperken daarvan moeten we terughoudend zijn. De ChristenUnie is dan ook van mening dat de burgemeester juist heeft gehandeld, binnen de mogelijkheden die de wet- en regelgeving biedt. Wij zijn als gemeenteraad aan zet, om te bepalen wat voor ons de grenzen zijn aan grondrechten zoals het recht op demonstratie en de vrijheid van meningsuiting. Het verbranden van een Heilig Boek is wat ons betreft onnodig kwetsend. Een demonstratie kan ook zonder een voor anderen Heilig Boek te verbranden. Wij kunnen ons voorstellen dat we daar regels over maken.

Wij leven met de moslimgemeenschap en een ieder die zich gekwetst voelt door deze walgelijke actie van pegida. Wij begrijpen de emotie en voelen met hen mee. Wij willen stilstaan bij een onderdeel van de tegendemonstratie in de vorm van gebed. Een mooi moment, een lichtpuntje op deze zwarte dag.

Zoals eerder gezegd zijn wij van mening dat de burgemeester juist heeft gehandeld door de demonstratie toe te staan. Wel hebben wij enkele vragen over het verloop van de betreffende demonstratie en tegendemonstratie.

Allereerst over de locatie. Met het oog op de ondernemers, en de bewoners en bezoekers van ons centrum vragen wij ons af of het Jansplein de meest geschikte locatie is. Wij horen graag een toelichting van de burgemeester waarom er niet voor een andere plek is gekozen. Daarbij willen wij ook meegeven dat de beelden van deze demonstratie wereldwijd te zien zijn. Neemt de portefeuille houder ook de beeldvorming mee die kan ontstaan door het verbranden van een koran, voor een kerk?

De gemoederen liepen steeds verder op, de emoties werden sommigen teveel en helaas waren er uitspattingen van geweld. Het gebruik van geweld keuren wij af. Hoe erg je ook gekwetst wordt. Vanwege de veiligheid werd de actie een aantal keer onderbroken. Graag horen wij van de portefeuillehouder wat de overwegingen waren om de demonstratie eerst een aantal keer tijdelijk te onderbreken om het vervolgens toch weer door te laten gaan. Uiteindelijk is de demonstratie vroegtijdig beëindigd. Wij horen wij graag wie welke beslissing op welke basis heeft genomen. Van zowel het onderbreken áls het weer faciliteren.

Wat de CU betreft had dit alles voorkomen kunnen worden als we duidelijke grenzen stellen, maar ook als we onze naasten iets meer liefhebben. Dat we niet onnodig kwetsen, en ons niet laten verleiden tot geweld. Laten we onze naasten proberen lief te hebben, zoals onszelf.

Labels: